گنگ خواب‌دیده

گنگ خواب‌دیده


                  


📝 گنگ خواب دیده، به کسی گویند که چیزی را در خواب دیده ولی توان بیان آن را ندارد و به صورت نامفهوم، ناقص و نارسا آن را توصیف میکند.
📝 روشنفکران ایرانی از ابتدا در جایگاه ضعف و زبون و با نگاه پایین به بالا با تمدن غرب مواجه شدند و مشاهدات ناقص و سطحی خود را به عنوان ارمغانی به مردم ایران هدیه دادند و این شد که اولین برخورد جامعه ایرانی با تمدن غرب به صورت بیمارگونه و از سر ضعف و زبونی هویت باشد.
📝 حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تعریف هویتی جدید برای جامعه ایرانی، همچنان جامعه ما و به خصوص نخبگان ما دچار این بیماری هستند و اساسی ترین مانع پیشرفت جامعه ایرانی همین غرب زدگی است.
📖 کتاب گنگ خواب‌دیده نوشته ی بهزاد جامه‌بزرگی تحلیلی است بر سفرنامه های سیاحان، تجار و سیاسیون ایرانی از کشورهای غربی در عصر قاجار و نشان دهنده ی نقطه شروع بیماری غرب‌زدگی.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

طلبه ی عصر انقلاب، همه ی هویت خودش را طبق آیه نَفر، پس از اتصال به منبع دین، رجوع به مردم میداند.
اینجا مکانی است برای واگویه های شخصی من که دیگر نمیتوانست درونم باقی بماند و باید گفته میشد و شنیده میشد و خوانده میشد. امیدوارم که بشود.

آخرین مطلب
محبوب ترین مطالب
بایگانی