1.10 معنای بعثت

1.10 معنای بعثت

فردا مبعث پیامبر می باشد به همین دلیل قصد دارم مباحثی درباره بعثت پیامبر و مفهوم بعثت از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن که مجموعه سخنرانی رهبر انقلاب در سال ۵۳ قبل از انقلاب اسلامی می باشد برای شما بخوانم

.

«بعثت به معنای برانگیختگی است.برانگیختگی یعنی چه؟ یعنی تحرک، حرکت بعد از رخوت و سستی و رکود. مرده ای که سالیانی در گورستانی خوابیده و اجزای بدن او خاک شده، وقتی با قدرت پروردگار، در قیامت بر می خیزد، میگویند برانگیخته شد.« هَذا یَومُ البَعثِ» روز برانگیختگی است. انسانی که در

خانه خوابیده بود، یا در جریان عادی زندگی اجتماع حرکت میکرد؛ شوری، تلاشی، فعالیتی، برخلاف حالت معمولی جامعه در او نبود؛ در حقیقت مثل تخته چوبی مثل گیاه بی جانی، مثل پرکاهی روی سیل معمولی جامعه افتاده بود و جامعه او را به هر سو می برد؛ یک چنین آدمی وقتی که به خود آمد، وقتی که از این حال بی تفاوتی بیرون آمد، وقتی احساس کرد که این مسیر، این جریان ،طبیعی این جریان معمولی، لازم نیست صددرصد برای او اطمینان بخش و قانع کننده باشد، ای بسا جریان دیگری بتوان سراغ کرد که آن انسان را به سرمنزل سعادت ،برساند، وقتی بر اثر این فکرها انسان بیدار شد، هوشیار شد، تلاش پیدا کرد، حرکت پیدا کرد، این انسان را میگویند برانگیخته شد. در مثال های کوچک تر و جزئی تر، از خواب که بیدار شدید و بلند ،شدید، میگویید برانگیخته شد. از سستی و تنبلی و بیحالی و رخوت وقتی که خارج شدید و مشغول حرکت شدید، میگویند برانگیخته شد؛ این معنای برانگیختگی است؛ بعث یعنی این.

 ،پیغمبر در مسیر معمولی جریانِ زندگی جمعی آن جامعه زندگی می کند، ناگهان وحی الهی میرسد. یک تحول عمیق در وجود او و در باطن او پدید می آید؛ آن قدر این تحول عجیب است، آن قدر شدید است که حتی در جسم پیغمبر هم اثر می گذارد، در اعصاب پیغمبر هم اثر می گذارد. پیغمبر اکرم وقتی در کوه نور، اولین شعله وحی به جانش خورد، آتش گرفت؛ دید که پیام آور خدا میگوید «اقرأ» ،بخوان، پیغمبر که چیزی نمیخواند،«و ما اقرا» چه بخوانم؟ یا نمیخوانم نمیتوانم بخوانم. «اقرأ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ خَلَقَ الإنسانَ مِن عَلَقٍ اِقْرَأْ وَرَبُّکَ الأکرَمُ الَّذِى عَلَّمَ بِالقَلَمِ عَلَّمَ الإنسانَ ما لَم یَعلَم». آتش به جان پیغمبر میزند، تحولی به وجود می آورد؛ ناگهان در این انسان متفکر، انسان درست برو، انسان آماده، یک انقلابی به وجود می آورد؛ یک رستاخیزی. اصلاً آدم، آدم قبلی .نیست. محمد، محمد یک لحظه قبل نبود؛ انسان یک ساعت قبل نبود؛ یک چیز دیگری بود اصلاً، یک عنصر دیگری، یک جوهر دیگری.

اول، بعثت در وجود او، انقلاب و تحول در باطن او به وجود آمد و بعد همین انقلاب منشأ شد که بتواند دنیایی را به تحول بکشد. اگر خودش عوض نمی شد، نمی توانست دنیا را عوض کند و این درسی است برای پیروان پیغمبر، تا بدانند که تا خودشان عوض نشوند نمی توانند دنیا را عوض کنند. تو که بخشی و سهمی از هستی خودت نبردی، از این شور الهی و از این فروغ لطف و نعمتِ نور پروردگار، خودت چیزی استفاده نکردی مایه ای نبردی، به مردم چه میخواهی بدهی؟ اول آتش بشو، گداخته بشو، مشتعل بشو، تا بتوانی زغالها ،را سردها را، سیاه ها را، مشتعل کنی و روشن کنی. پیغمبر، اول آتش به جان خودش زده شد، اول دل خودش متحول و منقلب شد، اول شور قیامت در باطن خودش به وجود آمد که توانست دنیا را به شور قیامت بکشاند. توانست یک انسان درست کند که این انسان جانش را از دست بدهد، فکرش را از دست ندهد؛ مگر شوخی است؟ مگر شوخی است که بلال حبشی سیاه چرده را بیایند بیندازند بزنند، نه این جور زدنهای یک ذره دو ذره؛ این در همان زیر شلاق، همان زیر شکنجه، نه یک دقیقه بعد، نه یک ساعت بعد، فریاد بزند اَحَدٌ اَحَدٌ ، اَحَدٌ اَحَدٌ ! اگر بخواهیم این را به تعبیر فارسی برگردانیم، بخواهیم یک جمله ای معادلش پیدا کنیم یعنی مرگ بر شما، مرگ بر شما، مرگ برشما معنای اَحَدٌ اَحَدٌ بلال این است. پیغمبر بیخودی نمیتواند ابوذر درست کند،الکی نمی تواند بلال درست کند، یا مقداد درست کند یا عبدالله مسعود درست کند. در اوایل اسلام و بعثت؛ اول خودش متحول شد.

 

چهار روز پیش طلبه ای فاضل با نام«سید مصطفی مدرس» از دنیا رفتند. طلبه‌ای که به اعتقاد بنده مبعوث شده بود. طلبه ای که دیگر نمی توانست آرام بماند. طلبه ای که زندگی معمولی را نمی پذیرفت. خودش را وقف انقلاب،مستضعفین و اسلام کرده بود. قلبش لبریز از محبت به اسلام و اولیاءحق و انقلاب اسلامی بود و همچنین لبریز از تنفر از استکبار و زورگویان عالم بود. سید مصطفی در مسیر زیارت امام رضا علیه السلام از دنیا رفتند. سید عزیز حالا که به زیارت امام رضا علیه السلام رفتی دعا کن که ما هم در راه حق و حقیقت مبعوث شویم و این بعثت باعث گداخته شدن قلب ما هم شود؛ مثل پیامبر و ائمه و امام زمان و امامین انقلاب و در ادامه همه اینها مانند خودت، برای مستضعفین عالم، اسلام و انقلاب اسلامی و برای مقابله با زورگویان عالم خواب و بیداری نداشته باشیم.

۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

طلبه ی عصر انقلاب، همه ی هویت خودش را طبق آیه نَفر، پس از اتصال به منبع دین، رجوع به مردم میداند.
اینجا مکانی است برای واگویه های شخصی من که دیگر نمیتوانست درونم باقی بماند و باید گفته میشد و شنیده میشد و خوانده میشد. امیدوارم که بشود.

آخرین مطلب
محبوب ترین مطالب
بایگانی